Årsberetning for Bistedet 2019

At tage en beslutning om at være frivillig, er en stor ting. At beslutte sig for at handle på det, er endnu større. Men, at arbejde frivilligt, med sårbare mennesker gør en massiv forskel. En forskel, vi i Bistedet heldigvis er vidne til. Alle vores medlemmer og hele bestyrelsen, nyder godt af Jeres uvurderlig indsats.
I, kære frivillige formår om nogen, at skabe rum for samvær og hygge, som vi ved, vores medlemmer sætter stor pris på. I formår også at tage initiativer, som på finest vis giver mening for sårbare. Hold nu op, hvor er I bare gode.
Bestyrelsen vil hermed takke alle vores frivillige, for det store arbejde i alle har gjort i 2019.

Gennem 2019 har der løbende været frivillige, der har hjulpet med madlavning på INSP om onsdagen. På Makers Corner har Kirsten, fredag efter fredag guidet deltagere gennem Qi Gongens rolige bevægelser. Michael og Kris har til deres Mand og Bøf arrangementer, givet vores mandlige medlemmer et frirum, hvor de kan hygge sig maximalt. Sanne og Kris har med overskud, afholdt social søndage for medlemmer af Bistedet. I 2019 så et tilbud om fællesspisning, orkesteret af Jonas og Heidi, dagens lys. Jonas og Heidi er også redaktører på vores facebook gruppe. George er hjælpsom, når det handler om vores hjemmeside. På Makers Corner har flere af vores frivillige, været aktive i Repaircaféen, hvor de har hjulpet borgere fra Roskilde og omegn, med at forlænge livet på deres ynglings dimser.

Der har i løbet af 2019 været afholdt 2 sociale gaming arrangementer, hvor Anders fra Bistedet, med succes b.la. har ageret praktisk planlægger og superkok. Begge arrangementer har haft mellem 40 og 50 sårbare deltagere, som i løbet af de 2 weekender har hygget sig på kryds og tværs. Hvis ikke det var for de fantastiske frivillige, kunne et sådan arrangement nok ikke fungere.

Igen i 2019 var vi repræsenteret ved Roskilde Festival. Nogle af de sårbare det var med sidste år blev ”forfremmet” til peer-frivillige. Alt i alt var der over hele linjen en rigtig god stemning. I evalueringen fremgår b.la. følgende: Godt sammenhold, gode arbejdsopgaver samt god stemning og højt humør. Også her ydede vores dygtige frivillige en stor indsats.

I store dele af 2019 arbejde bestyrelsen på at ”rebrande” Bistedet. Noget af det mest synlige var, at vi fik designet et nyt logo. I september markerede Bistedet dette, ved en reception på Makers Corner. I den forbindelse benyttede vi lejligheden til at sige tak til Roskilde Festival for den flotte donation vi modtog i 2018. Vi fik også vist vores nye flotte logo frem.

Vi fik kun afholdt en sparring, med vores frivillige i 2019. Denne slog vi sammen med julefrokosten. Det var en udsædvanlig hyggelig og energifyldt sparring/julefrokost vi havde. Der kom mange nye ideer, tiltag, som vi vil arbejde videre på i 2020.

Med ønsket om, at 2020 bliver et nyt spændende år i Bistedet, tillader jeg mig at sige, at bestyrelsen glæder sig til at udvikle foreningen.

Til sidst vil jeg takke, bestyrelsen for et godt samarbejde i 2019.

Heidi Palludan
Formand i Foreningen Bistedet.